I. Prawo do odstąpienia od umowy(„zwrot towaru”) w przypadku sprzedaży na odległość z udziałem konsumenta.
- Zgodnie z art.27 ustawy o prawach konsumenta (Dz.U.2014, poz.827) konsument zawierając „umowę na odległość” ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyny w terminie 14 dni kalendarzowych od daty objęcia w posiadanie produktu jeżeli produkt składa się z wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach termin rozpoczyna się od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części, jeżeli umowa polega na regularnym dostarczaniu produktów przez czas oznaczony od objęcia w posiadanie pierwszego z produktów lub w przypadku usług lub umowy o innym charakterze 14 dni od dnia zawarcia umowy, jednak jeżeli kupującym jest konsument, za wydanie kupującemu rzeczy sprzedanej uważa się jej powierzenie przez sprzedawcę przewoźnikowi, gdy sprzedawca nie miał wpływu na wybór przewoźnika przez kupującego. W przypadku odstąpienia od umowy konsumentowi przysługuje zwrot poniesionych kosztów. Jeżeli w czasie zawierania umowy konsument wybrał sposób dostarczenia rzeczy inny niż najtańszy zwykły sposób oferowany przez sprzedawcę, sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu konsumentowi poniesionych przez niego dodatkowych kosztów przewyższających najtańszy sposób. Warunkiem dotrzymania terminu jest w tym czasie złożenie sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Ważne jest również oświadczenie przesłane drogą elektroniczną, można skorzystać z gotowego formularza. W przypadku złożenia oświadczenia w formie elektronicznej sprzedawca niezwłocznie prześle konsumentowi na trwałym nośniku potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy.
- Po przesłaniu oświadczenia konsument jest zobowiązany w terminie 14 dni kalendarzowych liczonych od daty wysłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, odesłać produkt na adres do korespondencji podany w danych sprzedawcy, chyba, że sprzedawca zaproponował, że sam odbierze produkt. O dochowaniu terminu decyduje data nadania przesyłki.
- Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób inny niż konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy.
- Sprzedawca w terminie 14 dni kalendarzowych zwróci dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy od sprzedawcy do konsumenta. Sprzedawca może się jednak wstrzymać z dokonaniem zwrotu płatności do chwili otrzymania zwrotnego rzeczy lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej. Sprzedawca dokonuje zwrotu płatności przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi dodatkowymi kosztami. W przypadku gdy płatność byłą dokonana kartą płatniczą sprzedawca dokona zwrotu na rachunek bankowy przypisany do karty płatniczej zamawiającego.
- Bezpośrednie koszty zwrotu produktu do sprzedawcy ponosi konsument.
- Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi w wypadkach wymienionych w załączniku.
- Sprzedawca nie odbiera przesyłek wysłanych ”za pobraniem”. Przesyłka zwrotna powinna być odpowiednio zabezpieczona przed uszkodzeniem w transporcie.
II. Odpowiedzialność z tytułu rękojmi i gwarancji przy sprzedaży z udziałem konsumenta.
- Sprzedawca jest zobowiązany dostarczyć produkt będący przedmiotem umowy bez wad.
- Sprzedawca jest odpowiedzialny z tytułu rękojmi za wady fizyczne, które istniały w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego lub wynikły z przyczyny tkwiącej w rzeczy sprzedanej w tej samej chwili – przez okres 3 lat.
- Sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli konsument wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.
- W przypadku stwierdzenia wady lub niezgodności dostarczonego produktu z umową, konsumentowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji.
- W celu zgłoszenia reklamacji zalecamy, aby konsument wypełnił protokół reklamacyjny lub w innej formie opisał podstawy reklamacji oraz żądania odnośnie usunięcia wad i przesłał zgłoszenie drogą elektroniczną lub pocztą na adres do korespondencji sprzedawcy podany w nagłówku. Zgłoszenia można też dokonać telefonicznie lub ustnie.
- Wadliwy produkt w uzgodnieniu ze sprzedawcą, jeżeli będzie to możliwe i celowe konsument, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, będzie zobowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie do miejsca, w którym rzecz została wydana konsumentowi.
- Jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, konsument może złożyć oświadczenie z wnioskiem o obniżeniu ceny, albo o odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.
- Jeżeli kupującym jest konsument, może zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady, chyba że doprowadzenie rzeczy do zgodności z umową w sposób wybrany przez kupującego jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów w porównaniu ze sposobem proponowanym przez sprzedawcę. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj i znaczenie stwierdzonej wady, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia.
- Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.
- Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna.
- Sprzedawca rozpatrzy reklamację bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu 14 dni kalendarzowych od daty otrzymania zgłoszenia reklamacji i poinformuje w tym czasie drogą pisemną lub elektroniczną konsumenta o stanie realizacji reklamacji. Pozostawienie reklamacji w tym czasie bez odpowiedzi jest równoznaczne z uznaniem reklamacji.
- Po uwzględnieniu reklamacji sprzedawca zwróci konsumentowi koszty związane z reklamacją poniesione przez konsumenta. Sprzedawca przekaże należną kwotę konsumentowi na rachunek bankowy lub przekazem pocztowym.
- Jeżeli uznanie reklamacji jest związane z naprawą lub wymianą towaru, sprzedawca odeśle produkt konsumentowi na własny koszt.
III. Reklamacje i odstąpienie od umowy w stosunkach z klientami nie będącymi konsumentami (dotyczy przedsiębiorców).
- Niniejszy punkt regulaminu stosuje się wyłącznie w stosunkach z kupującymi nie będącymi konsumentami.
- Odpowiedzialność z tytułu rękojmi wygasa po 12 miesiącach od daty odebrania produktu.
- Klient ma prawo wyboru sposobu dostarczenie, włącznie z przysłaniem zamówionego przez siebie przewoźnika, który w jego imieniu dokona odbioru produktu.
- Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę, uznaje się, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.
- Z chwilą wydania rzeczy sprzedanej przechodzą na klienta korzyści i ciężary związane z rzeczą oraz niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy.
- Przy odbiorze przesyłki z zamówionymi produktami klient zobowiązany jest zbadać przesyłkę w czasie i w sposób przyjęty przy przesyłkach tego rodzaju. Jeżeli stwierdzi, że w czasie przewozu nastąpił ubytek lub uszkodzenie produktu, zobowiązany jest dokonać wszelkich czynności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności przewoźnika. Jeżeli klient nie zbadał rzeczy i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później, jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu, następuje utrata uprawnień z tytułu rękojmi.
- Odpowiedzialność sprzedawcy bez względu na jej podstawę prawną, jest ograniczona, zarówno w ramach pojedynczego roszczenia, jak również za wszelkie roszczenia w sumie do wysokości zapłaconej ceny oraz kosztów dostawy z tytułu zawartej umowy. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność tylko za typowe szkody przewidywalne w momencie zawarcia umowy i nie ponosi odpowiedzialności z tytułu utraconych korzyści przez klienta.
- Jeśli nie zachodzą przypadki odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi, upoważniające klienta do zwrotu produktu, klient może zwrócić zakupiony produkt jedynie za zgodą sprzedawcy, na koszt klienta, jeżeli produkt jest nieużywany, w fabrycznie zamkniętym opakowaniu.
- Jeżeli rzecz sprzedana ma wady, klient może od umowy odstąpić albo żądać obniżenia ceny. Jednak klient nie może od umowy odstąpić, jeżeli sprzedawca niezwłocznie wymieni rzecz wadliwą na rzecz wolną od wad albo niezwłocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona przez sprzedawcę lub naprawiana, chyba że wady są nieistotne.
- Sprzedawca nie przyjmuje żadnych przesyłek odsyłanych za pobraniem.
- Wszelkie spory powstałe pomiędzy Sprzedawcą/Usługodawcą, a klientem zostają poddane sądowi właściwemu ze względu na siedzibę sprzedawcy. Regulacje dotyczące zasad rękojmi za wady oraz gwarancji jakości, nie wymienione powyżej w umowach z przedsiębiorcami przyjmowane są wprost w brzmieniu przyjętym w kodeksie cywilnym art.556-581.
Formularze do pobrania:
1. Druk reklamacyjny
2. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość