
Kupując zestaw składający się z dobrej jakości ekspresu oraz młynka, stajemy się właścicielami sprzętu, który zagwarantuje nam kawowy złoty środek, musimy jednak zwrócić uwagę na kilka detali, które mogą dać o sobie znać w trakcie użytkowania sprzętu, oczywiście w trakcie korzystania zwykły użytkownik nie jest w stanie ich zaobserwować i o nich nie myśli, ale my piszemy o nich ponieważ mamy tą przewagę profesjonalistów nad zwykłymi użytkownikami, ale przede wszystkim spokój oraz komfort naszych klientów jest dla nas najważniejszy.
- mokra podstawa tampera – w obrębie ekspresu mamy styczność z wodą lub z mlekiem i może się zdarzyć tak, że podstawa tampera nam zamoknie, a my tego nie zauważymy, o czym przekonamy się, gdy ubijając porcję kawy w sitku, część kawy przyklei się do mokrej podstaw, sprawiając, iż powierzchnia odbitej w sitku porcji będzie nie regularna, a brak kawy, która zostanie nam na tamperze będzie zauważalny.
Wniosek: sprawdź podstawę tampera przed ubiciem kawy w sitku lub odkładaj go w suche miejsce w naszym sklepie znajdziesz kilka akcesoriów, które pozwolą Ci o to zadbać.
- zaślepka pojemnika oddzielająca go od komory mielenia w naszym młynku pod wpływem drgań przesunie się tak, iż kawa przestanie przemieszczać się do komory mielenia, a to sprawi, że silnik młynka będzie działać, a kawa z wylotu nie będzie się wydostawać.
Wniosek: Co kilka zmielonych porcji sprawdź położenie zaślepki lub wyjmij ją na stałe.
- nasz ekspres zacznie wydawać sygnał dźwiękowy informujący o braku wody.
Wniosek: Przerwij ekstrakcję i dolej wody do zbiornika.
- ekspres wyłączy się w trakcie ekstrakcji, ponieważ w zbiorniku będzie zbyt mała ilość wody, a za to zdarzenie odpowiada magnes umieszczony w pływaku i w zbiorniku, to rozwiązanie stosowanie jest już w wielu ekspresach.
Wniosek: Dolej wody do zbiornika.
- grupa zaparzająca rozgrzeje się tak mocno, iż dotykając można oparzyć dłonie na szczęście producenci umieszczają na grupach zaparzających specjalne znaki ostrzegawcze.
Wniosek: Nie dotykaj miejsc oznaczonym znakiem informującym o wysokiej temperaturze.
- wszystko jest ustawione tak jak trzeba, a nasza kawa jest świeża i nie smakuje, możemy być pewni, iż mamy problem z twardością wody.
Wniosek: Używaj wody mineralnej butelkowanej lub zadbaj o filtrację wody poprzez zainstalowanie zmiękczacza wody.
- jeżeli chcemy zmniejszyć grubość mielenia na drobniejszą powinniśmy zmniejszać ją stopniowo podczas kolejnych porcji, jeżeli zmniejszymy grubość, gdy młynek jest wyłączony, to możemy się spodziewać, iż silnik nie poradzi sobie z kawą zabitą pomiędzy żarnami podobnie będzie, jeśli nasz młynek nie jest używany przez dłuższy czas.
Wniosek: W trakcie mielenia zmniejszaj co kilka posunięć grubość mielenia i obserwując swoje espresso zdecyduj, czy musisz tą czynność powtórzyć przy następnej porcji i tak, aż do idealnego espresso.
- z dyszy spieniającej leci woda – musimy dogrzać bojler do odpowiedniej temperatury.
Wniosek: Ustaw odpowiednie parametry lub jeśli to konieczne włącz bojler serwisowy.
- jeżeli zostawimy naszą kolbę umieszczoną w grupie po zaparzaniu kawy na jakiś czas, może się nam zdarzyć, że porcja kawy nie wyleci w całości z filtra do odbijaka.
Wniosek: Wyjmuj i czyść kolbę po każdym przygotowanym espresso, zakładaj tylko czystą kolbę (zakładanie kolby w grupę pomiędzy kawami sprawia, że nagrzewa się ona i możemy w ten sposób uzyskać jeszcze dokładniejszą stabilność temperatury).
- dźwignia grupy E-61 skrzypi i rusza się na boki – prawdopodobnie doświadczymy tego pierwszy raz po około 3-4-mc od użytkowania naszego ekspresu.
Wniosek: Nie przejmuj się, to nic poważnego, dźwignię można dokręcić śrubokrętem lub nawet nożem do posiłków, warto kupić małą tubkę smaru spożywczego i co jakiś czas nasmarować okolicę dźwigni i trzpienia wchodzącego w syfon grupy.
Oczywiści wszystkie te zdarzenia mają miejsce raz na jakiś czas i każdy użytkownik doszedłby do podobnych wniosków, jednak tak jak napisałem na samym początku nie mogliśmy nie podzielić się w tych kwestiach naszym doświadczeniem.